Te trzy fotografie pochodzą z książki Justusa Lipsiusa "De Cruce
Libri Tres". W jego książce znajdują się jeszcze inne, podobne
fotografie, przedstawiające różne sposoby krzyżowania w czasach
rzymskich. Autor nie miał jednak wątpliwości co do sposobu
ukrzyżowania Jezusa. Na stronie 46-tej stwierdza on:
"Na krzyżu Pana były 4 kawałki drewna, belka pionowa, pozioma, kawałek drewna pod stopy i napis umieszczony u góry"1
Opisowi temu najbardziej odpowiadają fotografie nr 2 i 3. Lipsius dalej wyjaśnia:
"Kiedy człowiek, z rękoma rozłożonym, wielbi Boga, przypomina krzyż".
Świadkowie Jehowy zupełnie nie przejmując się tym, co napisał autor, dopuścili się
oszustwa i w"Strażnicy" z 1981 roku zamieścili następujący tekst:
"Na przykład Justus Lipsius, rzymskokatolicki uczony
żyjący również w XVI w, zamieścił w swej książce"De Cruce
Liber Primus" rycinę przedstawiającą Jezusa przybitego do prostego
pala".2 ["Strażnica" 1981, nr 14, s.21; (wyd. pol.)]
Świadkowie Jehowy najwidoczniej uznali, że nikt nie będzie
dochodził prawdy i sprawdzał co
napisano w książce z XVI wieku. Ponadto, przeglądając
publikacje Świadków Jehowy można zauważyć, że kiedykolwiek
zamieszczają oni fotografię z książki Lipsiusa, zawsze jest
to fotografia nr 1 z postacią umieszczoną na palu3.
Nigdy nie wspominają o tym, że autor ten zamieścił inne
sposoby ukrzyżowania i nigdy nie informują swoich współwyznawców,
co faktycznie myślał autor o sposobie ukrzyżowania Jezusa. Podobnie jak Lipsius o sposobie ukrzyżowania Jezusa
myśleli i pisali Ojcowie Kościoła. Św. Ireneusz (zm. ok. 200)
twierdził, że krzyż Jezusa posiadał 5 końców: 2 pionowe, 2 poziome
i piąty podtrzymujący ofiarę (Adversus Haereses II, 24, 4). W "Liście Barnaby" (IX, 8) napisanym ok. 130 r. czytamy, że krzyż Jezusa był podobny do greckiej litery Tau.
Przegląd pozostałych wypowiedzi Ojców Kościoła o śmierci Jezusa na krzyżu w sposób
wyczerpujący opisuje Włodzimierz Bednarski w swojej publikacji "Pismo Święte a nauka Świadków Jehowy" 4.
Innym fortelem, który stosują Świadkowie Jehowy w swojej
zawziętej walce z krzyżem, jest powoływanie się na greckie
słowo"stauros". W Nowym Testamencie chrześcijańscy tłumacze oddają
je przez"krzyż". Twierdzą, że słowo to oznaczało"pal"
a nie"krzyż". Owszem słowo"stauros" było desygnatem"pala",
ale gdy do niego przymocowywano inny przedmiot (np. poziomą
belkę), to taki przedmiot nadal nazywał się"stauros". Nie istniało
bowiem specjalne słowo greckie na określenie dwóch przybitych pod kątem
prostym belek czy pali. W tej sytuacji językowe dociekania
nie zdadzą się na nic. Pozostają więc opisy i świadectwa wyglądu
narzędzia śmierci Jezusa, a te, jak wykazałem wyżej, świadczą na
korzyść krzyża (Lipsius, Ojcowie Kościoła). Na tym jednak nie koniec.
Doskonałym dowodem, świadczącym o śmierci Jezusa na krzyżu, jest
wypowiedź Tomasza w Ewangelii wg św. Jana:
Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ(...) nie uwierzę." (J 20:25)
Zwróćmy uwagę, że rysunki przedstawiane przez Świadków Jehowy
ukazują Jezusa na palu, z obiema rękami przebitymi jednym
gwoździem. Tomasz mówi jednak o śladzie gwoździ, a nie
gwoździa na rękach. Ślady gwoździ mogły powstać tylko w wypadku
rozpostartych rąk na poziomej belce krzyża.
Krzyż dla chrześcijan jest symbolem zbawienia. Już
w VI w. przed Chrystusem prorok Ezechiel zapowiedział
znak krzyża, gdy prorokował o znaku zbawienia w kształcie
hebrajskiej litery TAW, która w starożytnym alfabecie hebr. miała
kształt krzyża 5:
"Przejdź przez środek miasta, przez środek Jerozolimy i nakreśl ten znak TAW na czołach mężów, którzy wzdychają i biadają nad wszystkimi obrzydliwościami w niej popełnianymi." (Ez
9:4 - BT)
Walka Świadków Jehowy z krzyżem nie jest niczym dziwnym. Już św. Paweł pisał w Liście do Filipian:
"WIELU BOWIEM POSTĘPUJE JAK WROGOWIE KRZYŻA CHRYSTUSOWEGO, O KTÓRYCH MÓWIŁEM, A TERAZ
MÓWIĘ Z PŁACZEM." (Flp 3:18)
P R Z Y P I S Y :
1 Cyt. za: B. Cetnar, "Questions for Jehovah's Witnesses who love the truth" (Pytania do Świadków
Jehowy, którzy miłują prawdę), Kunkletown 1983, s. 14.
2 "De Cruce Liber Primus" jest częścią składową"De Cruce Libri Tres".
3 Por. Chrześcijańskie Pisma Greckie w Przekładzie Nowego Świata, Brooklyn 1994, s.418 (wyd. pol.)
4 Pismo Święte a nauka Świadków Jehowy, Wydawnictwo Kleryckie Archidiecezji Gdańskiej, Gdańsk 1996.
5 Por. przypis do Ez 9:4 w Biblii Tysiąclecia.
Napisz komentarz (0 Komentarze) |