Wielu antytrynitarian[1] próbuje powoływać się na Justyna Męczennika (ur. 100) jako na
tego, który nie nauczał o Bóstwie Chrystusa i o Trójcy
Świętej (np. Świadkowie Jehowy w broszurze Czy wierzyć w
Trójcę, Brooklyn 1989, s. 7). Jak ważne
były w przeszłości dzieła Justyna dla antytrynitarian,
świadczy chociażby polski przekład (z łaciny) Dialogu z Żydem
Tryfonem, dokonany w 1564 r. przez Braci Polskich, w osobach W.
Krzyszkowskiego i Sz. Budnego. Tymczasem powyższe zagadnienia
poruszane przez Justyna nie są tak proste, jak się niektórym
wydaje, bowiem w jego pismach można zauważyć zróżnicowane
poglądy. Oto one:
1) stwierdzanie zrodzenia Syna przez Ojca;
2) stwierdzanie Bóstwa Chrystusa;
3) stwierdzanie niższości Syna wobec Ojca;
4) nieświadome zrównywanie majestatu Syna i Ojca;
5) stwierdzanie osobowości Ducha Świętego;
6) stwierdzanie oddawania czci Synowi i Duchowi
Świętemu;
7) stosowanie tekstów i formuł trynitarnych.
Poniżej omówimy te
zagadnienia, podając też cytaty z dzieł Justyna. Ale aby było
widać, o co chodzi antytrynitarianom, zaznaczmy, że
na ogół nie uznają oni Bóstwa Jezusa ani osobowości
Ducha Świętego, oraz podkreślają, że Chrystus był
stworzeniem, tzn. stworzonym Synem, a nie zrodzonym przez Boga. Nie
mógł więc mieć tej samej boskiej natury co Ojciec. Niektórzy
antytrynitarianie nie uznają też oddawania
czci Chrystusowi (najwyżej zgadzają się, aby okazywać Mu szacunek).
Czy Justyn różni się poglądami od tak wierzących ludzi? Zaraz
się o tym przekonamy.
1. Zrodzony, a nie
stworzony
Poniżej
zauważymy, że u Justyna nie znajdziemy stwierdzeń typu: Jezus
jest stworzeniem czy był czas, kiedy Syna nie było,
i to pomimo że przytacza (i omawia!) on tekst Prz 8,22, o którym
wielu antytrynitarian często wspomina (patrz
np. Strażnica nr 7/1992, s. 26, która podaje
jeden okrojony i wyrwany z kontekstu fragment).
Dwa razy pisał Justyn na temat tego wersetu:
Świadkiem moim będzie tutaj
Słowo Mądrości, które samo jest Bogiem, zrodzonym z
Ojca wszech rzeczy, jest Słowem i Mądrością, i Mocą, i Chwałą
Rodziciela swego, co przez usta Salomonowe powiedział: «Jeśli
wam zwiastuję to, co się każdego dnia dzieje, Będę i o tem pamiętał,
by wyliczyć rzeczy odwieczne: Pan stworzył Mnie [
].
Przed wszystkiemi wzgórzami zrodził Mnie»
(Dialog
z Żydem Tryfonem 61,3).
Ponadto powiada Mądrość:
«Jeśli wam zwiastuję to, co się każdego dnia dzieje, Będę i o
tem pamiętał, by wyliczyć rzeczy odwieczne: Pan stworzył
Mnie [
]. Przed wszystkiemi wzgórzami zrodził
Mnie». [
] Zrozumcie wy, co mnie słuchacie, i baczną
zwróćcie uwagę: Otóż Słowo jasno wykazało, że Ojciec tę
Latorośl zrodził przed wszystkiemi zgoła stworzeniami; a że
zrodzony od rodziciela różni się co do liczby, przyzna
chyba każdy bez wyjątku (Dialog z Żydem Tryfonem,
129,3-4).
Zauważmy więc, że Justyn, zauważając wymienność słów
stworzył i zrodził (Prz 8,22.25), nauczał
o zrodzeniu Syna oraz mówił o odwieczności!
Poniżej inne cytaty o zrodzeniu Syna przez Ojca:
Że
to Wam szczęścia nie wróży, stwierdza Słowo, a wiemy, że po
Bogu, co Je zrodził, niema władcy, któryby takim blaskiem
majestatu królewskiego i taką jaśniał sprawiedliwością
(Apologia I, 12,7).
Słowo
Boże na swój własny sposób i wbrew pospolitemu
zwykłych narodzin prawu z Boga zrodzone zostało (Apologia
I, 22,2).
Ponadto:
Sam Jezus Chrystus został zrodzony jako rzeczywisty Syn Boży, jest
Jego Słowem, Pierworodnym i Mocą, stał się człowiekiem według woli
Jego (Apologia I, 23,2).
Syn
zaś Jego, Syn jedyny w właściwem tego słowa znaczeniu, Słowo, razem
z Nim istniejące i zrodzone przed wszelkim stworzeniem
(Apologia II, 5,3).
Otóż
na początku, przed wszystkimi stworzeniami, Bóg zrodził z
siebie samego jakąś Moc Rozumną, którą Duch Święty nazywa
także Chwałą Pańską, to znowu Synem, czasem Mądrością, albo Aniołem,
czy też Panem i Słowem, a wreszcie Ona sama zowie się Wodzem
Naczelnym [
] i z woli się Ojcowskiej zrodziła
(Dialog
z Żydem Tryfonem 61,1).
Nie,
ta Latorośl, wydana rzeczywiście przez Ojca, była z Nim przed
wszystkimi stworzeniami, i z Nią to Ojciec rozmawia, tak właśnie jak
to oznajmiło Słowo przez usta Salomonowe, że ten sam, którego
Salomon zowie Mądrością, jak również Pierwociną wszystkich
stworzeń i Latoroślą, z Boga zrodzoną (Dialog z
Żydem Tryfonem 62,4).
Niemniej
i Dawid obwieścił, ze «przed słońcem i księżycem miał się z
żywota narodzić» według woli Ojcowskiej, oraz pokazał, iż jako
Chrystus miał być «Bogiem mocnym i czcigodnym»
(Dialog z Żydem Tryfonem 76,7).
Albowiem
Ojciec postanowił Tego, którego był zrodził, na śmierć wydać
jako męża dojrzałego [
] (Dialog z Żydem
Tryfonem 102,2).
Albowiem
był On Jedynakiem Ojca wszech rzeczy, był istotnie zrodzonem z niego
Słowem i Mocą, a potem Człowiekiem, który narodził się z
Dziewicy (Dialog z Żydem Tryfonem 105,1).
Oto jak tłumaczył Justyn pochodzenie Syna od Ojca,
sugerując Ich odwieczność i niezmienność:
Przecie
wyżej krótko już to zaznaczyłem, kiedym mówił, że ta
Potęga została zrodzona z Ojca Jego mocą i wolą, i to nie przez
odcięcie, jakgdyby część jaka odpadła od Ojca istoty, podobnie jak
to się dzieje z wszystkiem innem, kiedy części oddzielone i odcięte
już nie są te same, jakie były przed odcięciem. I przykład
przytoczyłem: jak to widzimy, że od ognia inne ognie się zapalają;
ogień zaś, od którego wiele innych płonie ogni, nie zmniejsza
się, lecz zawsze tym samym gorzeje płomieniem (Dialog
z Żydem Tryfonem 128,4).
Jak
ponadto widzimy, że z jednego ognia drugi ogień powstaje, a przez to
nie zmniejsza się ten ogień, od którego się drugi zapalił,
owszem, równo płonie, tak samo też nowy ogień, z tamtego
wzniecony, płonie jak ogień prawdziwy, aczkolwiek nie umniejszył
owego ognia, od którego się zapalił. Świadkiem moim będzie
tutaj Słowo Mądrości, które samo jest owym Bogiem, zrodzonym
z Ojca wszechrzeczy [
] (Dialog z Żydem
Tryfonem 61,2-3).
Na koniec ciekawostka dotycząca
Świadków Jehowy. Otóż na stronie 7 swej broszury Czy
wierzyć w Trójcę? napisali oni: Justyn [
]
nazwał Jezusa w jego bycie przedludzkim stworzonym aniołem [
].
Ja natomiast, nie znalazłem w jego dziełach określenia stworzony
anioł.
2. Bóstwo
Chrystusa
J.
Salij OP, oceniając broszurę Świadków Jehowy Czy wierzyć w
Trójcę (s. 7), mówiącą o Justynie, napisał między
innymi: Autor przesłanej mi przez Pana broszury ukrywa przed
czytelnikami nawet to, że Justyn z wielkim naciskiem podkreślał
prawdę, że Jezus jest Bogiem. Prawdzie tej poświęcił prawie połowę
swojego dzieła pt. Dialog z Żydem Tryfonem (rozdz. 48-74).
Książkę tę napisał z myślą o czytelnikach żydowskich, dla których
prawda o bóstwie Chrystusa była prawdziwym skandalem. Toteż
tym bardziej należy podziwiać wysiłek Justyna, że na płaszczyźnie
uznawanej przez teologię żydowską, to znaczy odwołując się do samego
tylko Starego Testamentu, postanowił udowodnić, że «Chrystus
jako Bóg najpierw istniał przed wiekami, a potem zgodził się
na to, by zostać człowiekiem» (rozdz. 48). O tym wszystkim w
broszurze [
], rzecz jasna, ani słowa[2]
(Nadzieja poddawana próbom, rozdz. Odnówmy
w sobie prawdę o Trójjednym Bogu!).
Dlaczego Justyn tak często
jak zobaczymy nazywa Chrystusa Bogiem i Aniołem? Otóż
wynika to z tekstów Biblii, w których wymiennie
występuje Jahwe i anioł Jahwe (np. Wj 3,2.6; Rdz 16,9.13). Ponieważ
zaś wszystkie objawienia Boga Jahwe w Starym Testamencie przypisuje
on Jezusowi, więc również tam, gdzie występuje anioł Jahwe,
Justyn uważa go też za Chrystusa. Nigdy natomiast Justyn nie
utożsamia archanioła Michała z Jezusem, jak to czyni dziś większość
antytrynitarian!
I jeszcze ciekawostka dotycząca
Świadków Jehowy. Otóż w Strażnicy nr
6/1992 (s. 28-31), w obszernym artykule pt. Justyn filozof,
apologeta i męczennik, w którym omawia się jego życie,
dorobek pisarski i niektóre nauki, nie wspomniano ani słowem,
że uczył on o Bóstwie Chrystusa! Natomiast w Strażnicy
nr 7/1992 (s. 26) zaledwie napomknięto o tym, podając dwa krótkie
fragmenty, gdzie pada słowo Bóg w odniesieniu do
Jezusa.
Oto najważniejsze tytuły, których użył Justyn w
stosunku do Syna Bożego dotyczące Jego Bóstwa:
Pan Bóg
Czy myślicie, że według Pism
czcić i nazywać Panem Bogiem należy kogo innego oprócz Stwórcy
tego wszechświata oraz Chrystusa? (Dialog z Żydem
Tryfonem 68,3).
Pan
Zastępów
Chwalmy
Go [Boga] przez Króla Chwały, przez Pana Zastępów
(Dialog z Żydem Tryfonem 29,1).
A
oto psalm Dawidowy [Ps 24,8-10]: «[
] Któż to
jest ten Król Chwały? Pan Mocny i Potężny Wojownik.
Podnieście, książęta, bramy swoje. I unieście się, bramy odwieczne,
A wejdzie Król Chwały. Któż to jest Król
Chwały? Pan Zastępów Oto Król Chwały».
Otóż stwierdziłem, że Salomon nie jest Panem Zastępów;
to raczej nasz Chrystus. Kiedy powstał z martwych i wstąpił w
niebiosa, tedy książęta, od Boga w niebiesiech ustanowieni,
otrzymali rozkaz otwarcia bram niebieskich, by wszedł Ten, który
jest Królem Chwały [
] (Dialog z
Żydem Tryfonem 36,3-5; patrz też podobnie 85,1 i 4).
Bóg
Abrahama, Izaaka, Jakuba
Patrz poniżej: Jam jest, którym
jest.
[
] to jednak ten,
który Mojżeszowi powiedział, iż jest Bogiem Abrahama, i Bogiem
Izaaka, i Bogiem Jakóba, nie stanie się Stwórcą wszech
rzeczy. Nie; jest to Ten, który, jak się wam udowodniło,
objawił się Abrahamowi i Jakóbowi; jest On Sługą woli Stwórcy
[
] (Dialog z Żydem Tryfonem 60,2).
Stworzyciel
A zatem Ten, który
świat stworzył, daje świadectwo, że Mu się kłaniać należy, że jest
Bogiem i Chrystusem, a słowa te zupełnie jasno na to wskazują
(Dialog z Żydem Tryfonem 63,5).
Król
Chwały, Król wiekuisty
Patrz powyżej: Pan Zastępów.
[
]
on był królem, a przecie słowa psalmu jak najwyraźniej
wskazują na to, że mowa o Królu Wiekuistym, to znaczy
Chrystusie [
], który najpierw cierpiał, a potem do
nieba wstąpił, a wreszcie przychodzi w chwale i dzierży królowanie
wiekuiste, co zresztą stwierdzam na podstawie wszelkich Pism
(Dialog z Żydem Tryfonem 34,2).
On
bowiem jest Kapłanem wybranym i Królem wiekuistym,
Chrystusem, jako Syn Boży (Dialog z Żydem Tryfonem
118,2).
Jam
jest, którym jest
Otóż powiedziano tam,
co następuje: «I mówił do Mojżesza Anioł Boży, w ognia
płomieniu z krzaku, I rzekł: «Jam jest, którym jest, Bóg
Abrahama, Bóg Izaaka, Bóg Jakóba, Bóg
ojców twoich. Zstąp do Egiptu, I wyprowadź lud Mój».
Dalszego ciągu możecie się z tych pism dowiedzieć, nie możemy bowiem
tutaj wypisać wszystkiego. Już przecie i te słowa stanowią dowód,
że Jezus Chrystus jest Synem Bożym i Apostołem, że był pierwej Słowem
i objawił się, to pod ognia postacią, to pod obrazem istot
bezcielesnych, a teraz z woli bożej i dla zbawienia rodzaju ludzkiego
stał się człowiekiem. [
] Mają tu wyraźne słowa, zapisane w
księgach Mojżeszowych: «I mówił do Mojżesza Anioł Boży,
w ognia płomieniu z krzaku: «Jam jest, którym jest, Bóg
Abrahama, i Bóg Izaaka, i Bóg Jakóba!» A
jednak powiadają, że Ten, który słowa te mówił, to
Ojciec i Stwórca wszech rzeczy. Dlatego to Duch Proroczy
skarcił ich, mówiąc: «Izrael zaś Mnie nie poznał, i lud
Mnie nie rozumiał» [Iz 1,3] (Apologia I,
63,7-12).
Bóg
Mocny
Niemniej i Dawid obwieścił, że
«przed słońcem i księżycem miał się z żywota narodzić»
według woli Ojcowskiej, oraz pokazał, iż jako Chrystus miał być
«Bogiem mocnym i czcigodnym» (Dialog z
Żydem Tryfonem 76,7).
Patrz też poniżej Bóg
Wszechmogący (Zrównywanie majestatu Syna i Ojca).
Bóstwo
nieskończone
Czcimy Pana Jezusa Chrystusa,
Syna Bożego [
]. Ja jestem tylko człowiekiem, więc wiem, że
słowa moje są nędzne w porównaniu z Jego nieskończonym
Bóstwem (Męczeństwo św. Justyna 2,5-6).
Bóg
Czego
bowiem nie mogły dokazać prawa ludzkie, byłoby zrobiło Słowo, jako
Bóg [
] (Apologia I, 10,6).
Ojciec
wszechrzeczy ma Syna, który jest Słowem, Pierworodnym Synem
Bożym i Bogiem (Apologia I, 63,15).
Chrystusa
bowiem nam obwieszczono jako Króla, Kapłana, Boga, Pana,
Anioła, Człowieka, Wodza Naczelnego, Kamień, Dziecię nowonarodzone,
jako Tego, który najpierw cierpiał, a potem do nieba wstąpił,
a wreszcie przychodzi w chwale i dzierży królowanie
wiekuiste, co zresztą stwierdzam na podstawie wszelkich Pism
(Dialog z Żydem Tryfonem 34,2).
Otóż
Tryfonie, mówiłem dalej, ten Jezus z całą pewnością jest
Chrystusem Bożym, chociażbym nawet nie mógł udowodnić, że On,
Syn Stwórcy wszech rzeczy, istniał poprzednio jako Bóg,
i że się jako człowiek narodził z Dziewicy. Ale są niezbite dowody
na to, że to On właśnie, ktokolwiek On jest, jest Chrystusem Bożym
(Dialog z Żydem Tryfonem 48,2-3).
Powracam
do Pism i będę się starał was przekonać, że Ten, o którym one
opowiadają, iż się objawił Abrahamowi, Jakóbowi i Mojżeszowi,
i o którym napisano, iż jest Bogiem, jest inny aniżeli Bóg,
Stwórca wszech rzeczy; mówię co do liczby, a nie co do
myśli (Dialog z Żydem Tryfonem 56,11).
Ja
zaś przyrzekam dowód z samego Pisma, że ono Panem nie nazywa
jednego z owych aniołów, co to zstępowali do Sodomy, ale
tego, który był z nimi, który nazwany Bogiem, a zjawił
się Abrahamowi (Dialog z Żydem Tryfonem 56,15).
Mojżesz,
bracia, napisał ponadto, że Ten, który się objawił
patrjarchom i nazwany jest Bogiem, zowie się również Aniołem
i Panem [Rdz 18,1, 31,11-13], byście i przez to poznać mogli, że On
jest Sługą Ojca wszech rzeczy (Dialog z Żydem
Tryfonem 58,3).
Świadkiem
moim będzie tutaj Słowo Mądrości, które samo jest Bogiem,
zrodzonym z Ojca wszech rzeczy (Dialog z Żydem
Tryfonem 61,3).
A
zatem Ten, który świat stworzył, daje świadectwo, że Mu się
kłaniać należy, że jest Bogiem i Chrystusem, a słowa te zupełnie
jasno na to wskazują (Dialog z Żydem Tryfonem
63,5).
[
]
abyście Go poznali i jako Boga, który przychodzi z wysokości,
i jako Człowieka, który żył wśród ludzi (Dialog
z Żydem Tryfonem 64,7).
Jeśli
im wreszcie przytaczamy Pisma, które wam już podałem,
wskazujące jak najwyraźniej na to, że Chrystus jest podległy
cierpieniom, że Go należy czcić i że jest Bogiem, muszą wprawdzie
przyznać, że one się odnoszą do Chrystusa, ale śmią twierdzić, że
ten Jezus nie jest Chrystusem, a jednak uznają, że Bóg
przyjdzie, by cierpieć, królować i cześć odbierać
(Dialog z Żydem Tryfonem 68,9).
Tam
bowiem znajduje się bardzo wyraźny dowód, że tego Jezusa
ukrzyżowanego obwieszczono jako Boga i Człowieka, że został do
krzyża przybity i umarł (Dialog z Żydem Tryfonem
71,2).
Tymczasem
wśród narodów pogańskich nigdy o żadnym człowieku
waszej narodowości nie mówiono jako o Bogu i Panu, że
królował. To się odnosi tylko do tego Jednego Ukrzyżowanego,
o którym Duch Święty powiada [
], iż nie jest podobny
do bogów pogańskich (Dialog z Żydem Tryfonem
73,2).
Jeśli
więc wiemy, że ten Bóg pod tak wielu postaciami objawił się
Abrahamowi, Jakubowi i Mojżeszowi, dlaczego sprzeciwiać się i nie
wierzyć, że On według woli Ojca wszech rzeczy mógł się jako
człowiek narodzić także z Dziewicy? (Dialog z Żydem
Tryfonem 75,4).
Powiedziano,
iż ujrzał drabinę, a według Pisma Bóg się na niej wspierał
[Rdz 28,13]; że zaś to nie był Ojciec, z Pism się już udowodniło.
Gdy Jakób w tem samym miejscu oliwę wylał na kamień, świadczy
mu ten sam Bóg, co się mu objawił, że pomnik namaścił ku czci
Boga widzianego [Rdz 28,18; 31,13] (Dialog z Żydem
Tryfonem 86,2).
Albowiem
szczep winny, który Chrystus, Bóg i Zbawiciel
posadził, to lud Jego (Dialog z Żydem Tryfonem
110,4-5).
Tamten
bowiem dał im dziedzictwo chwilowe, jako że nie był
Chrystusem-Bogiem, ani Synem Bożym. Ten natomiast, po świętym
zmartwychwstaniu da nam posiadłość wiekuistą (Dialog
z Żydem Tryfonem 113,4).
[
]
co się dziać miało przez naszego Kapłana, Boga, Chrystusa, Syna Ojca
wszech rzeczy (Dialog z Żydem Tryfonem 115,4).
Że
zaś Słowo zowie Chrystusa również Bogiem, na to się liczne
przytoczyło dowody (Dialog z Żydem Tryfonem
124,4).
Ale
któż to jest Ten, którego [
] Dawid [zowie]
Chrystusem i Bogiem, którego należy czcić (Dialog
z Żydem Tryfonem 126,1).
Albowiem
gdybyście rozumieli słowa proroków, nie przeczylibyście, że
On jest Bogiem, Synem Jedynego, niezrodzonego i niewysłowionego
Boga (Dialog z Żydem Tryfonem 126,2).
Rzecz
jasna, że Bogiem i Aniołem od Ojca posłanym jest Ten, który
tak mówił i działał (Dialog z Żydem Tryfonem
126,6).
Widzieli
oni raczej Tego, który z woli Tamtego także jest Bogiem, Jego
Syna i Anioła, Sługę zamysłów Jego, który według woli
Jego jako człowiek z Dziewicy się narodził, który ongi stał
się ogniem, by z krzaku rozmawiać z Mojżeszem (Dialog
z Żydem Tryfonem 127,4).
Owa
zaś Potęga, którą Słowo prorocze zowie i Bogiem, i Aniołem,
jak również wyczerpująco wykazałem, nietylko nazwę ma
odrębną, jak światło i słońce, ale i co do liczby jest czemś innem
(Dialog z Żydem Tryfonem 128,4).
Justyn też polemizuje z Tryfonem,
który przeciw Synowi cytuje słowa Jahwe chwały mojej
nie odstąpię innemu (Iz 42,8). On zaś odpowiedział mu,
że słowa chwały mojej nie odstąpię innemu dotyczą osoby
innej niż Mesjasz zapowiadany w Iz 42,1-7, który ma tę chwałę
otrzymać (Dialog z Żydem Tryfonem 65,1-7).
Cytując zaś słowa występujące w Hbr 1,8n, tak je
komentuje:
A zatem Ten, który
świat stworzył, daje świadectwo, że Mu się kłaniać należy, że jest
Bogiem i Chrystusem, a słowa te zupełnie jasno na to wskazują
(Dialog z Żydem Tryfonem 63,5).
3.
Syn drugi po Ojcu
Ukazywanie
Jezusa jako drugiego po Ojcu wynika u Justyna przede wszystkim z
podkreślania, że Syn jest też człowiekiem, tzn. ma
ludzką naturę prócz boskiej (np. Czy myślicie, że
według Pism czcić i nazywać Panem Bogiem należy kogo innego oprócz
Stwórcy tego wszechświata oraz Chrystusa, który się
stał człowiekiem? Dialog z Żydem Tryfonem
68,3). Ciekawe, że nie przedstawia on żadnych
tekstów Biblii i uzasadnienia na poparcie tego, że Syn jest
niższy od Ojca. Wydaje się więc, że tylko to, iż Jezus w ludzkiej
postaci ukazywał się patriarchom w imieniu Ojca, miało stanowić o
Jego niższości. Justyn powoływał się też na wypowiedź Platona i
dlatego ks. A. Lisiecki napisał w związku z tym, że W błędnej
tej koncepcji [u Justyna] są widoczne ślady wpływów filozofji
platońskiej (Apologia. Dialog z Żydem Tryfonem,
Poznań 1926, s. LXXXVI ).
Oto
co Platon czytał, ale niedokładnie rozumiał. Nie dostrzegł figury
krzyża, tylko sądził, że to wyobrażenie litery X, więc powiedział,
iż Druga po Bogu Najwyższym Potęga w kształcie litery X w całym
wszechświecie rozpostartą została (Apologia I,
60,5).
Że
to Wam szczęścia nie wróży, stwierdza Słowo, a wiemy, że po
Bogu, co Je zrodził, niema władcy, któryby takim blaskiem
majestatu królewskiego i taką jaśniał sprawiedliwością
(Apologia I, 12,7).
Go
uznajemy za Syna Boga prawdziwego i na drugim miejscu stawiamy, na
trzeciem zaś Ducha Proroczego (Apologia I,
13,3-4).
Otóż
Pierwszą Mocą po Bogu, Ojcu i Panu wszech rzeczy, oraz Synem Jego
jest właśnie Słowo, a później powiemy, w jaki się Ono sposób
wcieliło i stało człowiekiem (Apologia I,
32,10).
Albowiem
po Bogu czcimy i miłujemy Słowo, pochodzące od Boga niezrodzonego i
niewysłowionego, jako że dla nas stało się człowiekiem
(Apologia II, 13,4).
Istnieje
inny Bóg i Pan, niższy od Stworzyciela wszechświata, nazwany
także Aniołem, bo oznajmia ludziom wszystko, co im chce oznajmić
Stwórca wszech rzeczy, ponad którego innego Boga
niema (Dialog z Żydem Tryfonem 56,4).
[
]
o którym napisano, iż jest Bogiem, jest inny aniżeli Bóg,
Stwórca wszech rzeczy; mówię co do liczby, a nie co do
myśli. Twierdzę bowiem, że On nigdy nic nie zrobił ani powiedział,
czegoby Stwórca świata, ponad którego niema Boga, nie
chciał, iżby zrobił i powiedział (Dialog z Żydem
Tryfonem 56,11).
Ten,
co się zjawił Abrahamowi, Izaakowi, Jakóbowi oraz innym
patrjarchom, że Ten, którego Pisma zowią Bogiem, jest poddany
Ojcu i Panu, i służy woli Jego (Dialog z Żydem
Tryfonem 126,5).
4. Zrównywanie
majestatu Syna i Ojca
Z
czego wynika u Justyna nieświadome zrównywanie majestatu Syna
i Ojca? Otóż wydaje się, że nie zna on hebrajskiego tekstu
Starego Testamentu (np. nigdy nie używa imienia Jahwe, choć cytuje
dziesiątki tekstów Starego Testamentu, które je
zawierają), i to doprowadza go do niekonsekwencji. Bo choć mówi
czasem o niższości Syna wobec Ojca (patrz powyżej), to jednak stosuje
do Jezusa teksty, które w Starym Testamencie odniesione są do
Jahwe! Mało tego, przytacza nie tylko te, które do Jezusa
odniesione są w Nowym Testamencie, ale i inne. Wynika to z tego, że
polemizuje on głównie z Żydem Tryfonem, dla którego
Nowy Testament i jego teksty na temat Bóstwa Chrystusa (np. J
20,28, Mt 28,18, 1 J 5,20 i inne) nie miały żadnego znaczenia.
Musi więc poprzestać on tylko na argumentacji zaczerpniętej ze
Starego Testamentu. Justyn uważa, że wszystkie (!) objawienia Boga w
Starym Testamencie są dziełem Chrystusa-Boga:
Jeśli
więc wiemy, że ten Bóg pod tak wielu postaciami objawił się
Abrahamowi, Jakubowi i Mojżeszowi, dlaczego sprzeciwiać się i nie
wierzyć, że On według woli Ojca wszech rzeczy mógł się jako
człowiek narodzić także z Dziewicy? (Dialog z Żydem
Tryfonem 75,4).
Toć
wykazałem, że to był Jezus, który objawił się Mojżeszowi,
Abrahamowi oraz wszystkim innym patrjarchom i z nimi rozmawiał, by
służyć woli Ojcowskiej, że to On również przyszedł i narodził
się jako człowiek z Marji Dziewicy, że wreszcie trwa zawsze
(Dialog z Żydem Tryfonem 113,4).
Poniżej podaję kilka fragmentów
Justyna, który stosuje wypowiedzi Biblii dotyczące Jahwe do
Chrystusa:
Przykładowo w Apologii I
(63,4-15) odnosi do Jezusa słowa Jam jest, którym
jest (Wj 3,14). Patrz powyżej Bóstwo Chrystusa.
W Dialogu z Żydem Tryfonem
(85,1-4) nazywa Go Królem Chwały i Panem
Zastępów, przytaczając teksty (Ps 24,7.10),
które w języku hebrajskim mają określenie Jahwe
Zastępów (por. powyżej Bóstwo
Chrystusa).
Podobnie stosuje on do Jezusa np.
słowa Ps 47,6-10 oraz Ps 96 i 99, gdzie tekst hebrajski Biblii ma
imiona Jahwe, Bóg i
Król (Dialog z Żydem Tryfonem
37,1-4; 73,2-4). Takich miejsc jest więcej.
Tekst Rdz 19,24, w którym w
języku hebrajskim dwa razy pada imię Jahwe, odniósł do Syna i
Ojca:
Kiedy mówi: «Spuścił
Pan deszcz ognia z strony Pana z nieba», tedy Słowo Prorocze
zaznacza, że jest ich Dwóch, co do liczby: jeden z nich
przebywa na ziemi, a zstąpił, by oglądać narzekanie Sodomitów,
drugi natomiast przebywa w niebiesiech, a jest Panem również i
tego Pana, co zstąpił na ziemię; jako Ojciec i Bóg jest
źródłem Jego potęgi, państwa i bóstwa
(Dialog z Żydem Tryfonem 129,1).
Justyn uważa, że słowa: Uczyńmy
człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam (Rdz 1,26); oraz Oto
człowiek stał się taki jak My (Rdz 3,22), świadczą o co
najmniej dwóch Osobach Bożych: A zatem jeśli
powiedział: «Jeden z Nas», to przez to zaznaczył liczbę
tych, co są razem z sobą, oraz że ich było przynajmniej dwóch
(Dialog z Żydem Tryfonem 62,3; por. 62,1-2).
Mówi też: nikt bowiem ani widzieć, ani rozumieć nie
może, komu zrozumienia nie da Bóg i Chrystus Jego
(Dialog z Żydem Tryfonem 7,3).
Wymiennie: raz do Ojca, a innym razem
do Syna, odniósł tytuł Bóg Abrahama, Izaaka i
Jakuba: I nie twierdzimy, że inny jest nasz, a inny
wasz Bóg; nie, to ten sam, który ojców waszych
wywiódł z Egiptu [
]. W żadnym też innym Bogu nie
pokładamy nadziei, jako że niema innego Boga, ale w tym samym,
któremu i wy ufacie, w Bogu Abrahama, Izaaka i Jakóba
(Dialog z Żydem Tryfonem 11,1).
Odniesienie do Syna patrz powyżej Bóstwo Chrystusa.
Choć Stwórcą kilka razy nazwał
Ojca, to jednak i o Jezusie mówi jako o Bogu, który
świat stworzył (patrz powyżej Bóstwo Chrystusa).
Pośrednio też Justyn odniósł
do Jezusa tytuł Bóg Wszechmogący. Otóż
cytując i omawiając Rdz 35,6-10, stwierdził, że Bogiem, który
ukazał się Jakubowi, był Chrystus (Dialog z Żydem Tryfonem
58,3-11). Zaś kończące ten fragment w Biblii słowa
Rdz 35,11 mówią: Po czym rzekł Bóg do niego: «Ja
jestem Bóg Wszechmogący [
]».
O powyższym
we wspomnianych wcześniej publikacjach Świadków Jehowy
oczywiście ani słowa!
5.
Osobowość Ducha Świętego
Choć
Justyn specjalnie nie zajmuje się osobowością Ducha
Świętego, to jednak nie ma wątpliwości co do istnienia trzech Osób
Bożych. Wykazuje nawet poganom (którzy zarzucali chrześcijanom
ateizm) niekonsekwencję, podając że i oni powinni dostrzec
Osobę Ducha Świętego, bo i ich przedstawiciel Platon Ją wymieniał.
Natomiast w Dialogu z Żydem Tryfonem Justyn nie porusza
kwestii osobowości Ducha Świętego (choć
dziesiątki razy mówi o Duchu Proroczym czy Duchu Świętym).
Powodem tego było zapewne zajęcie się obszernym udowadnianiem Żydom,
że Jezus jest Chrystusem i Bogiem.
Jeśli
zaś Platon mówi jeszcze o Trzeciej Istocie, to dlatego,
ponieważ u Mojżesza czytał, jak się wyżej przytoczyło, że nad wodami
unosił się Duch Boży (Apologia I, 60,6).
Jemu
to, a z Nim razem Synowi, który od Niego przyszedł [
],
wreszcie Duchowi Proroczemu, oddajemy uwielbienie i pokłon,
cześć im składając, pełną z rozumu i prawdy
(Apologia I, 6,2).
Gdy
zaś Duch Proroczy przemawia w imieniu Chrystusa, tedy tak się odzywa
[
] (Apologia I, 38,1).
O osobowości Ducha Świętego
Świadkowie Jehowy stwierdzili zaledwie: Ponadto Justyn nigdzie
nie pisze, że duch święty jest osobą równą Ojcu i Synowi
(Strażnica nr 7/1992, s. 27).
Dobrze, że nie zanegowali w tym zdaniu, a raczej potwierdzili
osobowość Ducha Świętego! Zacytowali też
jeden z powyższych fragmentów.
6. Cześć dla Syna i
Ducha Świętego
Justyn
pozostawił po sobie kilka świadectw potwierdzających, że
chrześcijanie czcili Syna Bożego i Ducha Świętego. Dziś jednak
większość antytrynitarian odrzuca tę cześć
dla Obu, lub przynajmniej dla Ducha Świętego. O czci dla Syna w
pismach Justyna Świadkowie Jehowy w cytowanych publikacjach nawet nie
wspominają, natomiast cześć dla Ducha próbują przeciwstawić
czci dla aniołów (Strażnica nr 7/1992, s.
27). Oto fragmenty z dzieł Justyna:
Jemu
to, a z Nim razem Synowi, który od Niego przyszedł i taką nam
podał naukę, tudzież zastępom innych, dobrych aniołów, co go
otaczają i do Niego są podobni, wreszcie Duchowi Proroczemu,
oddajemy uwielbienie i pokłon, cześć im składając, pełną z
rozumu i prawdy (Apologia
I, 6,2).
Wykażemy
Wam również, że z całą słusznością cześć oddajemy Temu, który
nas tych rzeczy nauczył i dla tego się właśnie narodził, Jezusowi
Chrystusowi [
] (Apologia I, 13,3).
Czy
myślicie, że według Pism czcić i nazywać Panem Bogiem należy kogo
innego oprócz Stwórcy tego wszechświata oraz
Chrystusa? (Dialog z Żydem Tryfonem 68,3).
Czcimy
Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego [
]. Ja jestem tylko
człowiekiem, więc wiem, że słowa moje są nędzne w porównaniu
z Jego nieskończonym Bóstwem (Męczeństwo
św. Justyna 2,5-6).
Jeśli
im wreszcie przytaczamy Pisma, które wam już podałem,
wskazujące jak najwyraźniej na to, że Chrystus jest podległy
cierpieniom, że Go należy czcić i że jest Bogiem, muszą wprawdzie
przyznać, że one się odnoszą do Chrystusa, ale śmią twierdzić, że
ten Jezus nie jest Chrystusem, a jednak uznają, że Bóg
przyjdzie, by cierpieć, królować i cześć odbierać
(Dialog z Żydem Tryfonem 68,9).
Albowiem
po Bogu czcimy i miłujemy Słowo, pochodzące od Boga niezrodzonego i
niewysłowionego, jako że dla nas stało się człowiekiem
(Apologia II, 13,4).
Owszem,
wiemy, że to niedowiarki, bezbożnicy, niegodziwcy i ludzie
niesprawiedliwi, którzy zamiast Jezusowi cześć oddawać,
wyznają Go tylko z imienia (Dialog z Żydem Tryfonem
35,5).
My
zaś, cośmy czerpali naukę z prawdy całkowitej, cześć Mu oddajemy aż
do śmierci, czynami, rozumem i sercem. Tymczasem wy wahacie się
wyznać, że On jest Chrystusem [
] (Dialog z
Żydem Tryfonem 39,5-6).
A
zatem Ten, który świat stworzył, daje świadectwo, że Mu się
kłaniać należy, że jest Bogiem i Chrystusem, a słowa te zupełnie
jasno na to wskazują (Dialog z Żydem Tryfonem
63,5).
Ale
któż to jest Ten, którego [
] Dawid [zowie]
Chrystusem i Bogiem, którego należy czcić (Dialog
z Żydem Tryfonem 126,1).
[
]
jeśli Chrystusa wyznajemy, jeśli Go słuchamy i cześć Mu oddajemy
(Dialog z Żydem Tryfonem 131,2).
7. Teksty i formuły
trynitarne
Pomimo
że w pismach Justyna nie znajdujemy w pełni prawowiernej wykładni
nauki o Trójcy Świętej, to jednak pozostawił on jej ślady
poprzez przedstawienie kilku formuł trynitarnych. One to były używane
podczas okazywania czci Bogu, udzielaniu sakramentów i w życiu
codziennym chrześcijan. Charakterystyczne jest też to, że wszystkie
one występują w Apologii, a nie w Dialogu z Żydem Tryfonem.
Prawdopodobnie nie byłyby one dobrze przyjęte przez Żydów, tak
jak i dziś przez wielu antytrynitarian. Oto
te teksty:
Jemu
to, a z Nim razem Synowi, który od Niego przyszedł [
],
wreszcie Duchowi Proroczemu, oddajemy uwielbienie i pokłon,
cześć im składając, pełną z rozumu i prawdy
(Apologia I, 6,2).
Go
uznajemy za Syna Boga prawdziwego i na drugim miejscu stawiamy, na
trzeciem zaś Ducha Proroczego (Apologia I,
13,3-4).
Następnie
prowadzimy ich do miejsca gdzie znajduje się woda, i tam w taki sam
sposób, w jaki myśmy zostali odrodzeni, oni również
odrodzenia dostępują. Otóż w Imię Boga Ojca i Pana wszech
rzeczy, i Jezusa Chrystusa, Zbawiciela naszego, i Ducha Świętego
otrzymują tedy kąpiel w wodzie (Apologia I,
61,3).
[
]
dlatego właśnie w wodzie wzywa się nad tym, który pragnie
odrodzenia i żałuje za grzechy, imienia Boga, Ojca wszech rzeczy.
[
] Przecie ten, na którego światło pada, bierze
również kąpiel w imię Jezusa Chrystusa, ukrzyżowanego pod
Poncjuszem Piłatem, oraz w imię Ducha Świętego (Apologia
I, 61,10-13).
[
]
słusznie zarzuca i Duch Proroczy, i sam Chrystus, że nie znają ani
Ojca, ani Syna. Kto bowiem Syna nazywa Ojcem, ten oczywiście nie
zna i nie wie, że Ojciec wszech rzeczy ma Syna, który jest
Słowem, Pierworodnym Synem Bożym i Bogiem (Apologia
I, 63,14-15).
Ten
je bierze [chleb i kielich], wielbi i chwali Ojca wszech rzeczy
przez imię Syna i Ducha Świętego (Apologia I,
65,3).
Przy
każdym zaś posiłku naszym wielbimy Stwórcę wszechświata przez
Syna Jego, Jezusa Chrystusa, i przez Ducha Świętego (Apologia
I, 67,2).
Z powyższych formuł trynitarnych
Świadkowie Jehowy wymienili tylko jedną z nich w jednej z trzech
swych publikacji, omawiających nauki i dzieła Justyna (Strażnica
nr 7/1992, s. 27).
Jak z powyższego widać, nawet
zawężone w argumentacji do Starego Testamentu stwierdzenia Justyna
pozwalają zauważyć, że uczył on o zrodzeniu Syna Bożego, Bóstwie
Chrystusa, o osobowości Ducha Świętego oraz
czci dla Jezusa i Ducha Świętego. Choć brak w jego pismach wyraźnej
nauki o Trójcy Świętej, to jednak powyższe zagadnienia, jak i
trynitarne zwroty oraz formuły nie pozwalają widzieć w nim
poplecznika skrajnych antytrynitarian, wśród
których są i tacy, co nie uznają egzystencji Jezusa przed Jego
wcieleniem, i inni, którzy Ducha Świętego identyfikują z
aniołem lub z bezosobową mocą.
Uwagi:
1. Zachowano oryginalną pisownię w
cytatach z przekładu pism Justyna Męczennika (Apologia. Dialog z
Żydem Tryfonem, tłum. A. Lisiecki, Poznań 1926).
2. Wszystkie wyróżnienia w tekście pochodzą od
autora artykułu.
3.
Publikacje Świadków Jehowy omawiające osobę, dzieła i nauki
Justyna:
Czy wierzyć w
Trójcę, Brooklyn 1989, s. 7;
Strażnica
nr 6/1992, s. 28-31;
Strażnica
nr 7/1992, s. 26-27.
[1]
Antytrynitarianin przeciwnik doktryny o Trójcy Świętej (przypis redakcji).
Napisz komentarz (0 Komentarze) |